torsdag 19 augusti 2010

Skänka bort eller ge mersmak

Då säkert fler än jag väljer nätet för att inhämta information och läsa nyheter förmodar jag att tidningarna i ordinarie tryck har lite moderna problem att ta sig an.
Olika tidningar verkar välja olika vägar, mycket landar säkert i vilken budget man har i att utveckla nätupplagorna och tekniken där ikring, men det märks i alla fall att representationen på nätet bedöms som ett måste. Både av stor och liten.


Det resulterar ofta i att de små tidningarna, med de små marginalerna, har usla hemsidor, rörig layout och till viss del även medioker uppdatering. Sällan finns möjlighet att dela artiklar på sociala nätverk eller hänvisa blogginlägg till artiklarna.

Någonstans har jag läst att en hemsida har ungefär 4 sekunder på sej att bli gillad eller dissad. Det är förmodligen  ganska nära sanningen. En lokal nyhetstidning kan man dock tänka sig besöka ändå om alternativet är en prenumeration ytterligare och ännu högre travar till pappersinsamlingen.

Sällan läser jag tidningar på nätet som presenterar kortare artiklar med hänvisning till att läsa mer i pappersutgåvan eller genom en nätprenumeration. Precis som musikindustrin tror jag att vi webbläsare är redo att betala en liten slant för att läsa kompletta artiklar för sådant vi tycker är intressant. Jag tänker mej en liten prislista där jag kan välja att köpa hela papperstidningen i nätversion, vissa sektioner eller vissa artiklar.

Kan jag dessutom lägga upp ett konto så att pengarna dras mot mitt konto/kreditkort utan att jag för varje litet köp behöver administrera en massa bankinloggningar o dyl så vore det grädde på moset. Är inte så hemma på det där med banksäkerhet, men kanske åtminstone en återkommande genererad efaktura torde gå att ordna.

Jag surfar vidare så länge...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar