fredag 20 augusti 2010

Bort med stålarna!

Jag tycker att det är dags att ta bort papperspengarna och mynten! I alla fall att på allvar sänka nyttjandet av dom. Moderna kortläsare är snabba och smidiga och tar inte längre tid än att betala med än pengar. Pengarna kostar att ta fram, förvara, transportera, administrera och framförallt - att skydda. Dom förenklar dessutom vardagen för varje kriminell människa.

De som ännu inte känner sig mogna att övergå till kortbetalningar behöver en knuff i ryggen, det finns säkert dom som fortfarande ilsknas över den digitala TV:n som till slut drabbade alla oberoende av om man ville det eller inte. Det kommer att finnas dom som muttrar över att inte få ha en bunt sedlar i plånboken.

Kom igen! Försvåra nyttjandet av lappar och mynt - förenkla kortanvändningen!

Om fler bankomater i Stockholms tunnelbana http://www.dn.se/sthlm/s-vill-se-fler-bankomater-i-t-banan-1.1156703

2 kommentarer:

  1. Jag kan hålla med om att kortanvändandet skall förenklas, för till skillnad från vad du skriver så är det inte lika smidigt att använda kort som kontanter. Jag har än så länge aldrig stått i kö efter någon som betalat med kort lika snabbt som jag betalar med kontanter.
    Kort kostar en massa att tillverka och distribuera, sedlar är billigare att göra. Tro mig, jag har jobbat med det. Om sedan riksbanken tar ut en saftig avgift för att förse oss med kontanterna så kanske vi skall se över administrationen. Men riksbanken köper sedlarna av Crane för en ganska billig peng, med tanke på livslängden på en sedel.
    Om korten var så billiga och smidiga skulle vi inte vara tvugna att betala för dem.
    Jag känner mig mycket tryggare med kontanter än med kort.
    Och att de "...förenklar dessutom vardagen för varje kriminell människa" är ju bara nys. Hur förenklar kontanter våldtäkter, fortkörning, snatteri, inbrott, olaga vapeninnehav, misshandel, skadegörelse, olaglig nedladdning av upphovsrättsskyddat material eller plankning på T-banan? Alla vanliga kriminella handlinger. Jag skulle kunna räkna upp några hundra fler exempel på brott där kontanter inte underlättar, men du kanske förstår hur fel du har bara med hjälp av dessa.

    Donk

    SvaraRadera
  2. ontanterna kostar massor i administration och i säkerhet kring transporter odyl. Kostnader som inte finns kring kortbetalning.

    All brottslighet som genererar pengar är beroende av kontanterna, att det finns annan kriminalitet utöver denna förstår jag också...

    Att vi sedan alla bör dela på de vinster som betalning med kort genererar borde kunna sporra. Idag landar det i bankernas fickor, visst borde väl viss del gå till de som konsumerar. Att ta bort användarnas kostnader för korten torde vara ett bra första steg!

    DN idag om slopade kortavgifter http://www.dn.se/ekonomi/slopade-kortavgifter-guld-for-banker-1.1157418

    SvaraRadera