torsdag 19 augusti 2010

Kör sakta på min gata!

Att hålla hastigheten för den som kör bil är upp till chauffören och denne bedömer oftast bäst hur fort det är lämpligt att köra.
Förbi vårt hus är det skyltat 30, men de flesta hanterar en högre hastighet bakom ratten. Det är också nedförsbacke och, vid en korsning, stopplikt vilket klurar till situationen något. De flesta bedömer sig både kunna hålla en högre hastighet och passera korsningen utan att stanna.


Nu kommer vi till den lilla faktor som ofta får oss att sätta kaffet i fel strupe när vi tar vår morgonfika på balkongen. Vägen går mot centrum och efter korsningen ligger byns fotbollsanläggning. I just sommartid innebär det en hel hoper mindre människor på tvåhjulingar, cyklar. Dom tycker inte heller att dom behöver stanna i korsningen. Tvärtom faktiskt. Det är ju nedförslut och varför bromsa när man har värsta farten? Inte bara cyklar kommer hjulburna med våra goklimpar på. Det är sparkar och skateboards. Det är dessutom ofta fler än en på cykeln.

För att spetsa till situationen något har en fastighet i korsningen ansett att dom har behov av en hög häck. Den är mer än två meter hög och ger dom perfekt insynsskydd för trädgården. Det är just bakom den här häcken som dom här små juvelerna kommer susandes och det är från höger som bilarna kommer med vetskap om att det från vänster är stopplikt.

Kommunen ansvarar för vägen och det är klart att man vill ha en trygg miljö för sina invånare. Det är andra sommaren jag bor här och jag har kontaktat kommunen, både förra året och året innan. Förra året fick jag veta att det inte var något problem för trafiken var inte så omfattande här och bilisterna höll en medelhastighet på 29km i timmen. I år fick jag först inget svar, efter påtryckning fick jag veta att det var semestertider och ont om folk, att jag ska få ett svar, men inte just nu. Jag svarade att det liksom är just nu som det står små liv på spel. Det har jag inte fått svar på...

På natten ändrar korsningen karaktär. Då blir stopplinjen startlinje för byns trimmade mopeder. Sparkar och skateboardes försvinner och återstår gör nattåkare på cykel. Och en och annan nybliven bilkörkortsinnehavare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar