måndag 16 augusti 2010

Kosten, hälsan

Vilka kostvanor jag har idag, hur mycket baseras det på vilka smakupplevelser och erfarenheter jag har haft genom åren?
Jag är född på 70-talet då mjölk och vatten var drycken för dagen och då jag på lördagen fick dela en 33cl Trocadero med min lillasyster (en hällde i glasen, den andra fick välja glas först). Småkakor var fortfarande små, kanelbullarna hälften av idag liksom godispåsen och vad som fanns i chipsskålen.


Jag läste en artikel om barn och socker där författaren jämförde läskintag för barn med alkoholintag för en vuxen. Han (jag tror att det var en han) ansåg att det var rimligt att tänka att den läskmängd vi serverar till våra barn inte bör vara mer än vad vi själva anser att vi kan dricka i alkoholmängd.

Igår köpte jag, på tandläkares inrådan, tandkräm för ilande tänder till min tonåring. När jag stod där och letade på tandkrämshyllan funderade jag lite över flaskorna med Coca Cola i kundvagnen.

Jag tror att våra barn och tonåringar generellt har en smal bredd i sitt "mat-jag-gillar" register och att det ofta handlar om mat som sällan bör intas mer än vid enstaka tillfällen varje månad. Jag tror att det till stor del beror på mig som förälder, men även på den mat som serveras i skolan.

Jag har själv testat skolmaten och inte är det en restaurang jag skulle välja att besöka mer än en gång.
I Trosa kommun vill centerpartiet, om dom vinner valet, erbjuda alla pensionärer som köper mat via kommunen att få välja en restaurang varifrån man vill få sin mat. Jag tycker att alla har rätt till en bra kost och god mat och jag tycker att det är märkligt om kommunens kök inte kan tillhandahålla en sådan.
Viktigast, tycker jag, om jag var tvungen att välja, att våra barn och ungdomar får goda kostvanor inför framtiden. Hur planerar man förbättra barnens luncher efter valet? Eller är det bara grupper med röstkort som är viktiga?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar