söndag 15 augusti 2010

Om Rut inte fanns

Var det så att intresset för att köpa hushållsnära tjänster ökade när Rut kom upp på tapeten? Om ja, beror det på det faktum att det är kopplat till ett skatteavdrag, eller är det verkligen så att det blir avsevärt billigare för beställaren?


Det har snackats om den omfattande administrationen kring skatteavdraget för leverantören och att det måste kompenseras med högre timpriser eller något sockrade tidsuppskattningar (mer marginaler helt enkelt).Om så är fallet innebär det då att skattebetalare inte enbart betalar en slant för ökad sysselsättning och för en nytta som möjligen inte kommer den enskilda personen till gagn?

Om Rut inte längre skulle finnas, skulle då debiteringarna sjunka och skillnaden i vad en beställare betalar idag inte bli så stor?

Kan man resonera som så att jag, som skattebetalare, är med och finansierar andra skattebetalares städhjälp? Detta oberoende av om jag nyttjar städhjälpen eller inte. Eller ska man se det så som att alla har ett personligt skattekonto som belastar den enskilde personens nyttjande av skattemedel? Att saldot på mitt skattekonto är beroende av vilka samhällstjänster jag nyttjar?

Jag har själv nyttjat Rut. Jag skulle göra det igen. Fanns det inte, skulle jag sannolikt köpa tjänsterna ändå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar