onsdag 3 november 2010

Ner med monarkin!

Läser en rad recensioner om "skandalboken", om den motvilliga monarken Carl XVI Gustaf och blir lite förbryllad över de mänskliga drag som vår regent verkar ha. Är han en vanlig människa? Jag, som aldrig har lyckats förstå vitsen med det kungahus som vi lyxar till oss med, kommer ändå på mej med att vara intresserad av den här boken. Kanske för att han själv inte verkar helt bekväm med dess innehåll och att den har kommit ut. Kanske för att jag ser det som lite skatteåterbäring att få insyn i det hem som jag är med och slantar upp underhåll till. Eller så är det så att jag lockas av kungligt skvaller precis som de flesta andra?

Jag väljer att tro att det beror på något av de tidigare "kanskena". När kronprinsessan vigdes i somrars blev det så uppenbart att det är mer vanligt än ovanligt att vara intresserad av kungahuset. Att bröllopet lockade personer som jag känner, som jag aldrig kunnat föreställa mej sitta i flera timmar framför tv:n och suga i sig tal och vackra klänningar.

Boken får i alla fall medial uppmärksamhet, DN http://www.dn.se/dnbok/protest-mot-srs-avstangning-1.1201692 UNT http://www.unt.se/kultur/kansliga-uppgifter-i-ny-kungabok-1103751.aspx SVT http://svt.se/2.27170/1.2222908/kungen_kommenterar_skandalbok och många fler har lättillgängliga referat och reflektioner på boken som jag, utan att ha läst den, är helt säker på att den är sann.

Nej, nu är det dags att avveckla detta gigantiska socialförsäkringsprojekt! Som kungen själv säger enligt Lars Demians underbara "Konungens skål": Ner med monarkin!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar