torsdag 11 november 2010

Ansvarslöst!

Invandningen ligger högt i kurs på min intresselista just nu. Valet vi lämnat bakom oss visade sej handla mycket om det. Eftersom jag personligen inte alls kommer i kontakt med själva invandringsprocessen, hur vi behandlar de människor som kommer, så jag har dålig koll på hur det verkligen fungerar. På samma sätt som många som inte varit i kontakt med processen kring sjukdom i Sverige verkar tro att det system som sjuka i Sverige kan luta sej mot är ett trygghetssystem fortfarande. Jag upplever att det är en vanlig uppfattning att de flesta är simulanter och att det är viljan att arbeta det är fel på, inte förmågan. Nåja, jag ska inte fastna i den häxjakt som jag upplever att vi ägnar oss åt kring de sjukskrivna, jag ska återgå till invandringen.

Jag har trott att vi tar emot flyktingar på ett humant sätt. Att vi ser dem som människor, att vi behandlar dem respektfullt och försöker ge dem en trygg tillvaro att läka i. Läka för att kunna åka tillbaka till sitt hemland, eller läka för att fungera i vårt samhälle.


Naivt, jo, jag börjar förstå det. När jag läser om den libyer som DN idag har en artikel om, en man som fruktar för sitt liv om utvisningen på fredag kommer att verkställas, vill jag spontant tro att den som skriver artikeln har missat nåt viktigt. Det måste finnas något vi inte känner till, för inte skulle väl Sverige sparka ut människor som inte känner sig trygga i sitt hemland. Här hemma upplever vi att otryggheten ökar i samhället och att det är negativt. Att tvinga någon att åka till ett samhälle som är ännu mer otryggt kan inte hända. Inte i Sverige.

Om det är sant, det som DN skriver, att vi har utvisat människor som sedan försvinner, som man förmodar har dött av tortyr, då måste väl ändå ansvar utkrävas?! Såg Uppdrag Granskning igår där en stadsdirektör satt och stammade i rutan för att hon inte gjort en polisanmälan. Vad är då detta! Att skicka människor i döden, gräv i det Janne Josefsson!

När en människa sökt sig till vår omsorg, har vi då inte ett ansvar för den människan? Om vi har det, upphör det ansvaret när vi eskorterat vederbörande till det hemland som den valt att fly?


Läs DN:s artikel "Utvisningshotad fruktar för sitt liv" http://www.dn.se/nyheter/sverige/utvisningshotad-fruktar-for-sitt-liv-1.1206664

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar