tisdag 23 november 2010

Allas fria val

När min pappas farmor blev trött och gammal lurade vi in henne på hemmet. Hon hade ramlat några gånger och min farmor åkte till gammelfarmor varje dag för att titta till henne. Alla var vi oroliga för henne, hon själv var otrygg och besöken kom mer att handla om vård än om samvaro och gemenskap.

I tron att det bara var för några dagar flyttade hon in i ett rum på ålderdomshemmet i byn. Hon sa aldrig ett ljud om att "flytta hem igen". Hon skaffade sig arbete i köket där hon torkade bestick efter varje måltid, hon hade sällskap vid dygnets alla måltider och på morgonen läste någon morgontidningen för henne och hennes vänner. Hon fick ett liv igen.


Några år senare gjordes en utredning och en reform. Ålderdomshemmen monterades ner, de gamla ville bo kvar hemma och nu skulle var och en få som den ville. Varför skulle inte gamla tanter och farbröder själva få bestämma över sin vardag och tillvaro?

Jag har själv försvarat tanken många gånger när kritiker hävdar att det hela bara handlar om pengar. Vi har inte råd att ge äldre människor en go vardag. Bara den som är tillräckligt sjuk, den som av medicinska orsaker inte kan bo hemma längre ska bo på hem. Eller rättare sagt; bara den som biståndshandläggaren bedömer är tillräckligt sjuk.

Jag har sett många i min närhet, vänner och kollegor på jobbet, som tvingas ta hand om sina äldre släktingar eller vänner och bekanta. Människor som kämpar för att "få in sina anhöriga på hem". Jag undrar, den där utredningen och den där reformen, vad landade den i när det gäller huruvida de anhöriga skulle få bestämma över sin vardag?

Själv bor jag 20 mil från mina föräldrar. Vad händer den dag dom blir isolerade hemma. Den dag dom inte längre kan upprätthålla ett socialt liv, fylla sina dagar med samvaro, ta hand om sig själva? Måste jag flytta hem då?

Läser i Upsala Nya Tidning idag om en man som söker trygghet i ett boende. Som inte längre känner sig trygg hemma. Tydligen är det så att det inte alls handlar om vad individen vill. Det handlar visst om pengar.
http://www.unt.se/uppsala/han-nekas-sarskilt-boende---trots-stroke-1132327.aspx

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar