torsdag 2 december 2010

Vinst för vem?

Har stått emot, stått emot, stått emot... Tänkt, att den här gången ska jag inte kräkas offentligt. Men nu gör jag ändå det. SJ, tågen och vädret. Konkurrens, kunder och lönsamhet. Idag fick en representant från SJ frågan om man inte är rädd för att allt tågstrul kommer att innebära en förlust av kunder. Man svarade att visst fanns en rädsla för det.

SJ behöver inte vara rädda för det. Den stora mängden resenärer har inget alternativ. Inte på grund av att det finns för få aktörer eller för att verksamheten inte är konkurrensutsatt, utan för att det - i kundens perspektiv - inte finns någon konkurrens eller valfrihet.


När jag måste ta mej till jobbet är det inte så att jag har fem tåg att välja på. Jag har ett, och vilken som kör tåget har absolut ingen betydelse. För jag har inget val. Så är det för de allra flesta. Varför? Jo, därför att tågen är beroende av spårutrymme. Det kan bara gå ett tåg i taget. Det fungerar inte som på vägarna, att så snart det börjar bli lite för tät trafik byggs det nya vägar. Det är fullt. Det fungerar ungefär som på Essingeleden genom Stockholm. Ett litet motorstopp på morgonen innebär långa köer.

Att SJ och andra tågbolag utnyttjar detta faktum är självklart. Det lönar sig inte ekonomiskt att ersätta resenärer eller att minimiera skadorna när något inträffar. Många gånger har jag stått på centralen i Stockholm och hävdat att jag måste hem, att jag skulle varit hemma om tidtabellerna som utgör grunden för min fungerande vardag och orsaken till att jag varje månad betalar mer än 3000kr för ett månadskort hade levererat vad dom lovat. I kundtjänst hänvisar man bara till gällande ersättningsregler, man ersätter inte taxiresor eller andra kostnader som jag som resenär behöver ta för att komma hem. Det finns vissa ersättningar som betalas ut, men det baseras på kostnaden jag haft utifrån mitt månadskort för just den aktuella dagen. Jag hävdar, fortfarande, att när en resenär drabbats av mer än två timmars försening under en månad (den tid biljetten gäller) ska hela månadsavgiften betalas tillbaka. Hela. För att resenären, kunden, köper den här biljetten utifrån tidtabellens löften, och när dom ständigt bryts, då har leverantören misslyckats.

Inte förrän resenärer får ersättning som dels kompenserar för all merkostnad, dels för alla praktiska konsekvenser som måste tas, inte förrän då får leverantörerna stå för de kostnader som trasiga tåg, ledningar och spår verkligen kostar. Idag tar kunderna en avsevärd del av de här kostnaderna. Försök få ersättning för att någon måste gå tidigare från jobbet och åka en bilresa som inte skulle ha åkts bara för att hämta ett barn på dagis därför att den som skulle ha hämtat, sitter fast i ett tåg eller på en station någonstans i Sverige.

Att gå på en station och se hur tiden för avgång skjuts upp, skjuts upp, skjuts upp för att senare ställas in är dessutom en hälsorisk. Det orsakar en otrolig frustration och stress. Har man själv tillgång till internet kan man kolla upp vart tåget är någonstans och ser då att SJ helt medvetet skyltar med tider som omöjligen kan fungera. Det kan skyltas om en avgångstid i Stockholm som är 10 minuter bort medan tåget inte har lämnat Uppsala.

Jobba, jobba, jobba är alliansens mantra. För att det ska fungera måste det gå att ta sig till och från jobbet. Det måste gå att lita på att det fungerar. Det finns ett problem att lösa. Ta tag i det!


Media försöker sätta fokus på problemen, skriva om dom, det finns en uppsjö att läsa. Någon har svårt att förstå.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/buss-ersatter-tag-mot-sundsvall-1.1219745
http://www.dn.se/nyheter/sverige/krakor-och-lov-satter-stopp-for-tagtrafiken-1.1219310
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/tagen-maste-ga-att-lita-pa-aven-nar-det-snoar_5764005.svd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar