onsdag 1 december 2010

Samtal om sex

Läste en intressant liten artikel hos Ungdomsstyrelsen
 http://www.ungdomsstyrelsen.se/art/0,2072,8493,00.html om hur ett samtal kring sex kan se ut med unga människor. Jag jämför det med vår tjejs berättelser från sexualundervisningen i skolan. Fnissar. Det är som natt och dag.


Den sexualundervisning liknar den som jag själv fick när jag gick i skolan. Det har inte hänt så mycket. Det handlar fortfarande mycket om mens och morgonfjong, mindre eller inte alls om känslor, pirr och konstiga effekter på kroppen. Dessutom är det fortfarande en generad lärare som håller i undervisningen.

Kanske är inte skolan den rätta platsen för sexualundervisningen, kanske behövs den inte ens längre? Det finns en uppsjö av klok och intressant information på nätet och jag tror att många ungdomar hellre googlar än att dom klämmer fram en fråga i klassrummet.

Vårdguiden, en site som Stockholms Läns Landsting har, erbjuder både direkt information och möjlighet att ställa frågor http://www.vardguiden.se/Tema/Sex-och-samlevnad/Sex--och-samlevnadsradgivning/Fraga-om-sex--och-samlevnad/ Utbildningsradion har också en bra hemsida http://www.ur.se/Ung/Amnen/Sex-och-relationer/ där unga både hittar massor av kul läsning och möjlighet att ställa frågor. Det finns så klart massor mer... Men jag tror, att när nätet kan hjälpa till med information och svar på frågor så är det bara samtal och diskussioner som kan skapa trygghet i detta ämne!

Uppgradera skolans sexualundervisning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar