onsdag 1 december 2010

Örtmedicin och vitaminer

På TV4:s Efter tio har det idag talats om örtmedicin kontra traditionell medicin. Jag undrar om det finns någon som kliver in på en hälsokostaffär och vill ha bot på sin utslitna höftled eller sin cancer i levern? Är det inte så att örtmedicinen främst handlar om att komplettera en dålig eller bristfällig kost? Om jag konstateras ha för låg järnhalt i blodet, är det då inte så att jag kan öka järninnehållet i min kost för att justera detta? I särskilda fall, kanske under en graviditet, måste ytterligare "resurser" in och det kan bli aktuellt att komplettera den järnrika kosten med ett piller.

Huruvida min järnhalt är låg vet jag inte om hälskokosten kan kontrollera? Jag upplever att många stoppar i sej vitaminpiller och andra "nyttopiller" istället för att fundera över om kosten inte är komplett. Det finns till och med dom som ger sina barn vitaminer i tablettform. Märkligt. Tycker jag. Har vi inte tillgång till en näringsmässig komplett kost i Sverige om vi väljer att köpa den - och att äta den? Beror brister i kroppen alltid på sjukdom, kan det inte bero på brister i min kost?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar