måndag 25 juni 2012

Mognadstest - vem är det som behöver veta?

Är det inte fantastiskt att det kommer upp ett förslag om att vi ska mognadstesta våra små troll innan dom börjar skolan för att få veta om dom behöver extra stöd i skolan? Är det verkligen så att skolan är ovetande om vilka barn som behöver stöd? Undgår det våra behöriga lärare vilken förmåga våra barn besitter, vilket stöd dom behöver i skolarbetet, vilka förutsättningar dom har?

Jag tror inte ett ögonblick på det. Min erfarenhet, som helt obehörig förälder, är att det märks tämligen tydligt i skolan. Bara genom enstaka studiebesök med barnen i skolan är det uppenbart att många barn behöver mer stöd än vad en lärare till 25-30 barn kan ge.

Kan det inte vara så att det är resurser och metoder som saknas. Skolorna är usla på att hitta verktygen för att ge det stöd som behöver. Till att börja med kan man ju undra hur en vuxen på så många barn ska räcka till, ens till de som ett mognadstest skulle klassa som mogna.

Jag tror någon lurar sig själv rejält om den tror att det är just upptäckten som är det trixiga. Man talar om behöriga lärare utan att ta med krav som förmågan
-  att kommunicera med barn
-  att inspirera och entiuasmera
-  att utmana
-  att hitta just den grej som taggar just den ungen att vilja veta mer
Det är löjligt att tro att skolan skulle vara individuell och utifrån varje elevs förutsättningar. Min uppfattning, som endast baseras på erfarenheter från mina egna barns skolgång är att lärarna har fullt upp att hålla näsan ovanför vattenytan.

Varken de barn som är undermogna eller övermogna får sina behov tillgodosedda. Båda står i riskzonen för att tappa all lust och iver för nya saker att lära sig, något som faktiskt är en förutsättning för att utvecklas genom arbetslivet och livet självt.

I mitt yrke har jag hållit utbildningar och att vi skulle ha 25 deltagare vid ett och samma kurstillfälle skulle aldrig ha kommit på fråga. Med så stora grupper går det inte att genomföra en kvalitativ utbildning där alla känner att de har fått den uppmärksamhet och det utrymme som krävs. Men då talar vi om vuxna människor. Oftast en relativt homogen sådan med relativt lika utgångsläge, samma förkunskaper, och vuxna som valt att gå en utbildning därför att dom vill.

När jag läser artikeln i dagens DN http://www.dn.se/nyheter/sverige/m-mognadstesta-alla-sexaringar om att mognadstesta alla sexåringar före skolstart brinner det till en aning. Det är svaret på testet som vi behöver göra något åt. Det är planen vi saknar. Vägen till målet.

Det här inlägget blev lite i det ilsknaste laget... Ber om ursäkt för det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar